Wiele osób przechowuje w swoich nieruchomościach wiele istotnych dokumentów, które nie powinny wpaść w niepowołane ręce, np. podczas włamania do domu. Niestety często bywa tak, że umowy kredytowe, umowy o pracę oraz inne poufne dane są gromadzone w klasycznych teczkach – często przechowywanych na widoku, bez żadnego zamknięcia. To kategoryczny błąd! A zatem jak przechowywać dokumenty w domu, aby nie narażać się na niebezpieczeństwa związane z kradzieżą? Zobacz poniższy poradnik!
Skuteczne zabezpieczenia do organizacji dokumentów w domu – co warto wybrać?
Gromadzenie prywatnej dokumentacji w domu wymaga odpowiedniego zabezpieczenia, szczególnie jeśli posiadane dokumenty są objęte klauzulą niejawności. Wtedy rozsądnym wyborem będzie inwestycja w szafę na dokumenty. Najlepiej wybieraj takie, które mają certyfikat zabezpieczeń zgodny z europejskimi normami, np. PN-EN 1300.
Nawet sejfy na dokumenty z niższą klasą odporności są dobrym wyborem, szczególnie jeśli w grę wchodzi gromadzenie dokumentacji w teczkach oraz danych przechowywanych na nośnikach elektronicznych.
Metalowe szafy na dokumenty do przechowywania w domu są stworzone tak, aby żadna niepowołana osoba nie uzyskała dostępu do zgromadzonej dokumentacji. Inwestując w certyfikowane sejfy, zabezpieczasz swoje umowy i inne dokumenty przed splądrowaniem oraz włamaniem.
Zobacz: Jak wybrać idealny sejf do mieszkania?
W czym przechowywać dokumenty domowe? Postaw na certyfikowany sejf!
Jeśli obawiasz się o bezpieczeństwo swoich poufnych danych oraz zgromadzonej dokumentacji, koniecznie zainwestuj w wysokiej jakości sejf do przechowywania dokumentów oraz nośników danych. Na etapie poszukiwania idealnego rozwiązania w celu organizacji dokumentów w domu, koniecznie weź pod uwagę:
- klasę bezpieczeństwa sejfu – najlepsze modele do gromadzenia dokumentacji w domu to te, które spełniają normy europejskie i mają zgodność z certyfikatem bezpieczeństwa VdS,
- wagę sejfu,
- wymiary zewnętrzne i wewnętrzne,
- klasę ubezpieczenia zgodnie z normą PN-EN 1143-1,
- rodzaj zamka.
Domowe sejfy do przechowywania dokumentacji i nośników danych powinny być przede wszystkim: wytrzymałe, gwarantujące maksimum bezpieczeństwa oraz odporne na oddziaływanie wysokich temperatur, np. w przypadku pożaru.
Przed podjęciem ostatecznej decyzji zwróć też uwagę na rodzaj zamka, jaki został zastosowany przez producenta sejfu. Standardem są zamki na kluczyk oraz z pokrętłem manualnym. Jeśli jednak stawiasz na nowoczesność, możesz wybrać wersje z biometrycznym dostępem lub zamkiem elektronicznym na kod.
Przeczytaj też: Jak wybrać sejf domowy?
Jakie dokumenty można przechowywać w sejfach?
Metalowe szafy domowe to dobry wybór, jeśli chcesz bezpiecznie gromadzić prywatną dokumentację i inne istotne nośniki informacji. W praktyce sejfy są przystosowane technicznie do gromadzenia takich rzeczy, jak:
- umowy,
- klauzule poufności,
- dokumenty osobiste, np. paszport, dowód tożsamości,
- rodzinne pamiątki,
- dokumenty historyczne, gromadzone jako wartościowe antyki.
Warto też dodać, że w sejfach na dokumenty można legalnie przechowywać dane osobowe. Przepisy RODO dotyczą jednak przedsiębiorców, którzy muszą gromadzić dane pracownicze. Nie ma jednak przeciwwskazań, aby właściciel firmy przechowywał takie dokumenty w swoim domu, o ile ma zainstalowany sejf.
W domowych sejfach możesz też umieścić klucze do samochodu, dowód rejestracyjny, papiery wartościowe, nośniki danych oraz urządzenia elektroniczne.
Jak przechowywać dokumenty w domu? Podsumowanie
Sejf na domowe papiery to odpowiedź na pytanie, w czym przechowywać dokumenty, aby uniknąć kradzieży i ryzyka zniszczenia wartościowych przedmiotów. Wystarczy, że zainwestujesz w certyfikowaną szafę na dokumenty, stabilnie zamontujesz w domu i to wszystko – Twoje dokumenty będą w 100% bezpieczne.
Sprawdź wpis: Jak zamontować ukryty sejf na etapie budowy domu?